Ben jij eigenlijk een goede teamplayer?


Grote kans dat je hem tegen komt in het lijstje met functie-eisen in een vacaturetekst. Het zijn van een goede teamplayer of goed kunnen samenwerken in een team.

Maar waarom kun je in het ene team wel goed samenwerken en in het andere niet? En hoe kun je ervoor zorgen dat het prettig werken is in het team waarin jij werkt zodat iedereen het naar zijn zin heeft en jullie samen succesvol kunnen zijn?



Het belang:
Het werken binnen een team zorgt ervoor dat medewerkers gemotiveerd raken en zijn, en geeft daarnaast een gevoel van vertrouwen en veiligheid binnen het eigen werk. Door te werken in een goed functionerend team heeft een medewerker simpelweg een prettigere tijd op zijn werk. Een hecht team is waardevol voor een organisatie en zorgt ervoor dat gestelde doelen kunnen worden behaald.

Maar wanneer ben je nu zelf een goede teamplayer? Of hoe zorg je ervoor dat je het wordt?
Hierbij is je eigen gedrag essentieel. Het is verrassend hoe gemakkelijk het vaak is om een goede teamplayer te zijn, zolang je je maar bewust bent van je eigen rol binnen het team. Samenwerken zorgt er namelijk voor dat je gezamenlijk een klus kunt klaren waarbij jij als individu niet alles zelf hoeft te kunnen. Naast je ervaring en deskundigheid breng je van nature je eigen rol teamrol mee.

Een Teamrol is een samenhangend pakket van eigenschappen en vaardigheden dat je 'aangeboren' is. Houd je daar rekening mee, dan gaat je team beter functioneren omdat iedereen doet waar hij goed in is.

De rollen:
Vaak weet je uit ervaring wel of je meer een type bent die graag de leiding op zich neemt of juist liever alles wil organiseren en plannen. Om erachter te komen welke teamrol(len) nu precies op jou van toepassing is(zijn) heeft de Britse wetenschapper Meredith Belbin een test ontwikkeld. Deze test gaat uit van een model waarbij 9 teamrollen zijn gedefinieerd die staan voor de kenmerkende manier waarop iemand zich gedraagt, zijn bijdrage levert en met andere omgaat. Belbins boek Management Teams geeft de resultaten weer van zijn onderzoekingen. De belangrijkste uitkomsten waren dat een effectief team, gericht op de taak die het moet uitvoeren, in samenstelling een goede balans heeft tussen de negen teamrollen.

Reflectie op het team & jezelf:
Van belang bij succesvol samenwerken is dat je als team maar ook als individu binnen het team kan reflecteren. Dat wil zeggen dat je in staat bent om naar jezelf te kijken en om hier van te leren en dingen te verbeteren.

Vragen die je hierbij als individu kunt stellen zijn bijvoorbeeld;
  • Hoe handelde ik in een bepaalde situatie, en waarom handelde ik zo?
  • Zou ik het ook anders kunnen doen?
  • Wat was het resultaat? En was dit resultaat ook zoals ik had verwacht?
  • Wat ging minder goed, en hoe kan ik het de volgende keer beter doen?

Vragen die je hierbij als groep kunt stellen zijn bijvoorbeeld;
  • Waarom werken we samen? (bestaansrecht)
  • Hoe werken we samen? (het proces)
  • Wat levert onze samenwerking op? (effectiviteit)
  • Waar zijn we goed in? En wat kunnen we verbeteren?


Tips:
Als laatste willen we je nog een aantal tips mee geven die je kunnen helpen bij het verbeteren van jouw samenwerking binnen een team.

  • Geef complimenten. Van een compliment gaat erkenning en waardering uit. Je geeft hiermee het signaal dat je ziet waar je collega mee bezig is. Je geeft aan dat je de actie van je collega waardeert. De meest logische reactie is dat je collega dit als positief signaal zal opvatten. Hij of zij zal het gedrag, waarvoor het compliment gekregen is, voortzetten. Bovendien is het geven van een compliment gratis en (fysiek) moeiteloos; dus waarom niet? 
  • Geef kritiek rechtstreeks en persoonlijk. Niemand vindt het fijn om te horen dat iets niet goed is. Door de kritiek rechtstreeks en in een besloten omgeving te geven, voorkom je dat de ander dit als een ‘persoonlijke’ aanval ervaart. Door het gesprek onder vier ogen te voeren zal je collega begrijpen dat je geen andere bedoeling hebt dan hem of haar duidelijk te maken dat iets beter moet. 
  • Respecteer je collega's als persoon en als teamlid. Accepteer ook niet dat anderen kwaadspreken over jouw teamgenoten. Kritiek geef je rechtstreeks aan je collega , en geef hem/haar de tijd hier wat mee te doen. Deze regel betekent niet dat je nooit een grap over de ander mag maken, maar binnen een goed team respecteert iedereen elkaar. 
  • Sluit niemand buiten. Alle collega’s zijn deel van het team, dus sluit niemand buiten. Mensen die worden buiten gesloten, gaan zich afzetten tegen het team. Dit kan eenvoudig tot verschillende ‘kampen’ binnen een team leiden. Uiteraard kun je niet met al je collega’s even goede vrienden zijn, maar neem de moeite ook collega’s te betrekken die niet dichtbij je staan. Hiermee geef je aan dat je het team, en iedereen daarin, belangrijk vindt en respecteert.

---
door 3IDN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten